• Håndplukket secondhandHåndplukket secondhand
  • Levering med GLSLevering med GLS
  • Personlig kundeservicePersonlig kundeservice
  • Butik i Aarhus CButik i Aarhus C

Sælger du secondhand?

Oprettet d.

Sælger du secondhand?

Det bugner med sælgere derude. For forbrugeren kan det være en jungle, og ret svært at gennemskue.

Sælger du i overensstemmelse med lovgivningen?

Det er ikke ligegyldigt hvordan og hvor meget man sælger.

Køber man op med videresalg for øje, og videresælger på fx instagram, på markeder eller fra garagen, vil Skattestyrelsen kunne argumentere for at man driver forretning, og så er man ikke længere fritaget for skat, da man sælger systematisk.

Man kan godt være momsfritaget og stadig betale skat: 
En hobbyvirksomhed skal indberette som B-indkomst, op til 50.000 kr/året.
Når man på 12 måneder overstiger 50.000 i omsætning, har man pligt til at lade sig momsregistrere, og betale moms på salg af sine varer. 

Det afgørende for moms og skat, er altså formålet med opkøb og salg.
Har du købt varen til privat brug, eller har du opkøbt den for at sælge den videre og tjene penge på den?

Helt lavpraktisk betyder det at hvis man køber noget for 100 kr fordi man vil videresælge det for 300 kr, skal man betale moms af de 200 kr som avancen udgør, hvis man sælger systematisk og er momsregistreret (se regler for brugtmoms).
Sælger er altid ansvarlig for at sætte sig ind i gældende regler for det salg, han eller hun udøver.

Uanset om man sælger ud af egne gemmer, opkøber med videresalg for øje. 
Er du i tvivl, kan du altid spørge hos Skattestyrelsen, en revisor eller en skatteadvokat. 

Per Nielsen fra Advodan har lavet et glimrende skriv om emnet lige HER

7 spørgsmål om loppesalg og Skat lige HER

Samt en side om hobbyvirksomhed HER

 

Kom godt igang: 

Lidt om personligt ejet virksomhed/enkeltmandsvirksomhed: 

  • Det er nemt at etablere enkeltmandsvirksomhed – du skal bare udfylde få formularer på Virk – og enkeltmandsvirksomheden kan være nemt at lukke.
  • Enkeltmandsvirksomheden er billigere i drift. Du skal bogføre, men er ikke så svært idet der findes flere udbydere på markedet. De er alle ganske udmærkede. Der skal laves et regnskab, men det skal ikke afleveres til nogen, heller ikke til Erhvervsstyrelsen.

  • En udmærket selvstændig bogholder koster ca. 350 + moms i timen.

  • Som ejer hæfter man også selv for eventuelt tab og alle omkostninger i virksomheden.

 

Tjekliste, virksomhed opstart

  1. Registrering af virksomhed på Virk.dk, herefter modtages CVR-nummer.

  1. Opret digital signatur så virksomheden kan underskrive dokumenter digitalt

    1. Når digital signatur er oprettet, kan der oprettes e-boks.

  1. Kontakt bank og få oprettet en bankkonto til din virksomhed. Bestil Visa/Dankort.

  1. Tilknyt regnskabsprogram.

  1. Opret betalingskanaler.

  1. Forbind evt. betalingskanal med regnskabsprogram.

  1. Opdater bogføring.

  1. Undersøg om du skal bruge forsikringer (ikke et lovkrav).

  1. Opstil budget for din virksomhed og beregn forskudsskat.

    1. A-skat og B-skat.

    2. Der skal betales forskudsskat af din B-skat.

    3. Forskudsskat betales i 10 rater om året (hver måned undtaget juni og dec)

    4. B-skat har den samme trækprocent som på din lønseddel med A-skat

 

Læg en virksomhedsplan.

Handelsbetinger iflg. lovkrav. Det er dit ansvar at sætte dig ind i de regler og love som gælder for din virksomhed. 

Hvad er din virksomheds DNA? Hvad gør dig særlig, hvad gør at du skiller dig ud?

Husk at Skattestyrelsen altid er søde og hjælpsomme, hvis du ringer derind med spørgsmål eller har brug for hjælp til noget.